همنشین دل

ای همنشین من در این دنیا،تو تمام غم های مرا بخاطر بسپار وهمیشه در اندیشه ات نگهدار و به تاریخ بگو که عده ای همیشه بدنبال حقندونخواهند گذاشت که مستکبران بر مسثضعفان وپابرهنگان حکومت کنند.

در اواخر سال 1366  سه نفر از اعضای شورا ی جامعه روحانیت مبارز از جامعه روحانیت مبارز جدا شدند که می توان از مشهور ترین انها مهدی کروبی نام برد و رسما بیانیه اعلام موجودیت خود را در اول فروردین ماه 1367 منتشر کردند.

در این نوشتار قصد داریم علت این انشعاب را در تشکل روحانیون بررسی نماییم:

مهمترین دلایل انشعاب روحانیون را می توان 1- کاهش خطر دشمن مشترک 2- از دست  دادن شخصیت های وحدت دانست .برای روشن تر شدن این موضوع به تشریح هر کدام می پردازیم :

کاهش خطر دشمن مشترک

با پیروزی انقلاب اسلامی مهمترین دغدغه شخصیت های اول نظام حفظ نظام و بر پایی حکومت اسلامی بود .در دهه اول نظام روحانیون دشمنان مشترکی مانند مجاهدین خلق ، نهضت آزادی ،توده ای ها و التقاطی ها داشتند که هر کدام تهدیدی برای نظام محسوب می شدند.همچنین  در دهه اول نظام ، ایران در جنگ نا برابر با عراق به سر می برد و این مسئله باعث می شد افراد از پرداختن به موضوعات فرعی و جزئی خودداری کنند.

از دست دادن شخصیت های وحدت بخش

قبل از پیروزی انقلاب و همچنین بعد از آن شخصیت های طراز اولی همچون شهید دکتر بهشتی و شهید مطهری که نظریه های کلی نظام  را بیان کرده بودندو به این ترتیب شبهاتی که در کلیات مطرح می شد به راحتی حل می گشت.اما با گذر زمان و ملموس شدن مسائل نظام و از دست دادن افراد شاخص ، گاهی افرادی در موضوعاتی مانند اقتصاد دولتی یا غیر دولتی ، حدود تبعیت از ولی فقیه دچار مشکل می شدند.وباعث بروز اختلافات می شد.برخی اختلافات پیش آمده در جامعه روحانیت مبارز:

1-      اختلاف نظر در مورد تبعیت از نظر امام  :

شخصیت های منشعب شده از جامعه روحانیت که براین عقیده بودند که هرچه امام می فرمایند باید عملی شود و هیچ تخلفی نبایددر آن امر صورت گیرد.اما روحانیون روحانیت مبارز بر این عقیده بودند نظر امام اگر حکم حکومتی بود حتما باید اجرا شود اما اگر ارشادی باشد انسان می تواند طبق نظر خود عمل کند

2-      اختلاف نظر در مورد نظریه های اقتصادی :

مجمع روحانیون مبارز بر اقتصاد دولتی و محدود کردن بخش خصوصی تاکید می کردند .در صورتی که جامعه روحانیت مبارز دولت را ناظر و کنترل کننده اقتصاد می دانستند و دولت عرصه را برای حضور  بخش خصوصی در اقتصاد فراهم می کند.

3-      اختلاف نظر در مورد اسامی کاندیدای مجلس سوم :

در این موضوع که اختلاف نظر بیشتر دیده می شد که حتی در بیانیه نخست مجمع روحانیون مبارزاین تشکل  با درج کلمات گلایه آمیزی خط مشی کاندیدای جامعه روحانیت مبارز را زیر سوال بردند.واختلافات نمود بیرونی یافت.

لازم به ذکرمی باشد که اختلاف نظر در مورد نظر امام ، بر سر نخست وزیری میر حسین موسوی بود که امام تلویحا اشاره کرده بودند که ایشان نخست وزیر بمانند که در پایان نیز این اختیار را به نمایندگان مجلس داده بودند .

در مسئله فوق الذکر به نظر می رسد روحانیون مجمع روحانیون مبارز بخاطر نزدیکی نظرات اقتصادیشان  به میرحسین موسوی  از نظر امام حمایت می کردند.



همنشین اول : از دانشجویان متعهد بخاطر این جنبش بودن شون متشکرم که در مسئله مسلمانان میانمار به خوبی عمل کردند.علی الخصوص اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

همنشین دوم :حالا خوبه خوبه .چه خبرته اینقدر رسمی تشکر می کنی ؟

همنشین اول : این تشکر از یه نوع دیگه هست.تشکر می کنم از آقایون قالیباف و محسن رضایی و علی الخصوص خاتمی ،هاشمی و... که مصلحت کشور رو در نظر گرفتند و فعالیت انتخاباتی انجام نمیدن.

همنشین دوم :باز دوباره تشکر. حالا که اینطور شد منم تشکر میکنم از آقای هاشمی که از دانشجویان دانشگاه شیراز خواستند فعال باشید.البته حالا برا چی فعال باشید یک سوال هست ؟

همنشین سوم : محض اطلاع بچه ها ! این مجمع روحانیون مبارز با دبیر کلی خاتمی روز 30 خرداد 88یک روز بعد خطبه فصل الخطاب آقا بیانیه دادند سبزی ها بیاند اغتشاش کنند!!!؟؟

همنشین اول : باز تشکر میکنم از آقای احمدی نژاد بابت همکاری با میراث فرهنگی .همچنین سخنانشون در مورد رستوران ها و سینما .

همنشین دوم : بچه ها بریم که  روزه ایم .با این تشکرهامون روزه مون باطل میشه .از همگی التماس دعا داریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۵/۰۱
حامد برزگر

نظرات  (۵)

۰۲ مرداد ۹۱ ، ۰۵:۲۹ حسین زینلیان
سلام حامد
وبلاگ خوب با قالب خوب و مطالب مفیدی داری
انشاالله که همین طور در خط مبارزه در راه حفاظت از ارزش ها و آرمان ها قدم برداری
۰۲ مرداد ۹۱ ، ۰۸:۴۴ علیرضا یاری
سلام
لینکت کردم دوست داشتی لینک کن
سلام علیکم با مطلب چرا به روزم
سلام علیکم
ول کن این مباحث رو بچسب به عدالت برادر




سلام علیکم
تو همینا عدالت هست .کم کم
سلام.خوبه. تشکر .ولی نگارش و شیوه بیانش رو اگه میتونی بهتر بنویس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی