همنشین دل

ای همنشین من در این دنیا،تو تمام غم های مرا بخاطر بسپار وهمیشه در اندیشه ات نگهدار و به تاریخ بگو که عده ای همیشه بدنبال حقندونخواهند گذاشت که مستکبران بر مسثضعفان وپابرهنگان حکومت کنند.

عاشورا و ابعاد خانوادگی آن

يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۲:۵۴ ب.ظ
در مساله عاشورا شاید کمتر کسانی بدین فکر کنند که عاشورا و اتفاقات آن ٰ درسی برای محفل خانواده و نحوه ارتباط گیری اعضای خانواده با یکدیگر باشد .اما با نگاهی گذرا به حوادث تلخ چنین روزی مبانی عظیم ارتباط برادر ٰ با برادر ٰعمو و عمه و همهی اسامی که در عزاداری ها به گوشمان می خورد .

شاید در این روز ها این چنین سوالاتی به گوشتان خورده باشد ٰ چرا باید در مجالس شرکت کنیم و اشک بریزیم و حتی به سینه بزنیم ؟ سینه زدن و سوختن دل برای اباعبدالله الحسین چه آثار مثبتی می تواند بر رفتار های پس از عزاداری داشته باشد؟!!

به نظر می رسد کسی که در مجلس عزا ٰ لحظه ای متوجه روضه ی امام حسین شود و به یاد آورد صحنه ی حمله دشمن به خیمه را ٰ باید غیرتی داشته باشد تا اشک بریزد و اگر غیرتی نباشد از رفتار حسین متوجه اشتباه رفتاری خود خواهد شد و انحراف خود از ولایت را درک خواهد کرد و طبیعی است که تذکری در این باب لااقل به خود خواهد داد. اما ساده تر از اینها وقتی رفتار  زینب با برادر ٰ رفتار قاسم با  عمویش ٰ رفتار عباس با حسین را می بیند بعید به نظر می رسد که به خود در باب صله رحم تلنگری نزند و شاید خود متوجه این تلنگر نشود  اما به خودی خود سوالی در ذهنش در مورد این گونه رفتار ها ایجاد خواهد شد .


متاسفانه در این زمینه ها در هیئات مذهبی کمتر کار شده است و بیشتر در زمینه ولایت مداری کار فرهنگی انجام می شود که این نیز جای شکرش باقیست.

انتظار این است مداحان اهل بیت ٰ با توجه به اشعاری که انتخاب می کنند بیشترین تاثیر را برروی مخاطب خود بگذارند.


چیز دیگرى که بنده در بعضى از خوانندگان جلسات مداحى اطلاع پیدا کردم، استفاده‌ى از مدح‌ها و تمجیدهاى بى‌معناست، که گاهى هم مضر است. فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل (سلام‌اللَّه‌علیه) صحبت مى‌شود؛ بنا کنند از چشم و ابروى آن بزرگوار تعریف کردن؛ مثلاً قربون چشمت بشم! مگر چشم قشنگ در دنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشمهاى قشنگش بوده؟! اصلاً شما مگر اباالفضل را دیده‌اید و مى‌دانید چشمش چگونه بوده؟! اینها سطح معارف دینى ما را پایین مى‌آورد.5/5/84 امام امت


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۲۶
حامد برزگر

نظرات  (۴)

هر وقت تعزیه ای برپا میشود و یا مجلس عزایی قدم میگذارم بارها به این نکته که گفتید فکر کردم...عجیب هست رابطه خواهر و برادری حضرت زینب و امام حسین (ع)
خوب هست به این نوع روابط فکر شود و قلم زده شود...
۲۸ آبان ۹۲ ، ۱۷:۴۸ شهاب الدین
سلام آقا حامد!
ممنون از نوشته های خوبتون!
فکر می کنم مردم از این منظری که شما دربارش مطلب نوشتین خیلی کمتر به جریان عاشورا نگاه می کنن.

پاسخ:
پاسخ:
سلام بر شهاب فوتبالیست .چون کمتر بهش نگاه می کنن ٰ نوشتم .به نظرم منظر خوبیه ؟!!
۲۹ آبان ۹۲ ، ۰۵:۵۳ احسان عابدی
مخلص آقا حامد هم هستیم

پاسخ:
پاسخ:
ما ارادت داریم آقا احسان.
۱۰ آذر ۹۲ ، ۱۶:۲۴ مقرّ عشّاق الشّهادة
سلام همسنگر
"آیا می خواهی عزیــــــــــــــز شوی؟؟؟"
إن شاءالله شهادتتان
یا زهرا(س)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی