همنشین دل

ای همنشین من در این دنیا،تو تمام غم های مرا بخاطر بسپار وهمیشه در اندیشه ات نگهدار و به تاریخ بگو که عده ای همیشه بدنبال حقندونخواهند گذاشت که مستکبران بر مسثضعفان وپابرهنگان حکومت کنند.

توصیه به نوشتن؟!

شنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۳۸ ق.ظ
همان طوری که می دانید هر انسانی با توجه به جایگاهی که در آن قرار گرفته خوانندگان، بالادستان و زیردستانی دارد که با کمک ابزارهایی که در دستش هست، می تواند روی افکار و اراده ی آنها سوار و آنها را مطابق میل و خواسته های خود به هر کجا که می خواهد بکشاند و از آنها سواری بگیرد. حال می خواهم راجع به یکی از این ابزارها که قلم هست قدری مزاحمتان شوم... .

ن والقَلَمِ وَ ما یَسطُرونَ (قلم1)؛ سوگند به قلم و آنچه می نویسند...

قلمی که باید به تأثیرگذاری شگرف آن در اعماق وجودی انسان اذعان کرد. قلمی که به واسطه ی آن توانسته یک مسلمان را علیه مسلمانان دیگر بشوراند، قلمی که با آن بنیان مستحکم خانواده را متزلزل کرده است، قلمی که با آن مقدمات کودتاهای رنگی و غیررنگی را شکل داده است، قلمی که با آن انسان به جنگ علیه ی خویش می رود و خودِ خود را تقدیم صاحب قلم می کند، قلمی که زندگی بر پایه ی طاعت و بندگی را تبدیل به زندگی بر پایه ی لذّات کرده است، قلمی که جنگ های نرم و پنهان را جایگزین جنگ های سرد و علنی کرده است، قلمی که سیطره اش کل جهان و کل قلوب را فراگرفته است و هزاران قلم روشن و تاریک دیگر... ن والقَلَمِ وَ ما یَسطُرونَ.

البته از تأثیرات مثبت و سازنده ی این قلم نیز نباید غافل ماند که اگر بخواهیم به موردی در این زمینه هم اشاره ای داشته باشیم می توان به گل سرسبد آنها یعنی بیداری اسلامی در منطقه اشاره کرد. بیداری اسلامی ای که طلایه دار آن مردمی از تونس بودند که نهایتاً باعث سرنگونی دیکتاتوری 23ساله «بن علی» گردید. شعله ی این انقلاب دامن همسایگانش را هم گرفت و نهایتاً باعث سرایت آن به خاورمیانه شد. گرچه پازل این بهار اسلامی هنوز تکمیل نشده و ناتمام مانده است ولی امید است که این ملل بیدار و هوشیار با الهام از انقلاب اسلامی ایران و نیز خط دهی درست اندیشمندان و قلم عالمانشان بتوانند به این مهم دست یابند و  قیام های خودشان را به سرمنزل مقصود برسانند.

البته عمق نفوذ این قلم بستگی به مغز و جوهر آن دارد که متناسب با آن می توان به مطلوب مورد نظر رسید؛ همان گونه که برای بارور کردن یک نهال بایستی نور کافی به آن برسد، کود مناسبی به پای آن ریخته شود و آب پاکی آن را سیراب نماید؛ برای بارور کردن و به ثمر رساندن این مغز و جوهر نیز باید مطالعات گسترده و عمیقی با توجه به محتوا و پاک بودن آن منابع صورت بگیرد، که این محتوا و پالایندگی آنها تابع اعتقادات و باورهای صاحب قلم می باشد.

ما جوانان با توجه به سطح اعتقادات خود و آگاهی از اهداف و چشم اندازهای کشورمان و نیز دلسوزی ها و نگرانی ها نسبت به اتفاقات داخلی و خارجی کشور و مقایسه ی این حوادث با آن اهداف، شیفته ی تذکر، دخالت و نهایتاً اصلاح محیط، با توجه به آن جایگاهی که در آن قرار داریم هستیم که رسیدن به این مهم، مطالعاتی را می طلبد که تا آن مطالعات به خوبی انجام نشود هدف مذکور آنچنان که شایسته و بایسته است محقق نخواهد شد. طبعاً میزان مطالعه ی افراد با توجه به موقعیت های خاص و سطح تأثیرگذاری متفاوت خواهد بود. بر اهل فکر و قلم، آشکار و عیان است که هرکس دلسوزتر، نگران تر و خواهان اصلاح بیشتری است مسلماً باید مطالعات بیشتری را در برنامه ی زندگی خود اعم از دوران دانش آموزی، دانشجویی، تشکیل خانواده و بعد از آن قرار دهد.

انشاالله که ما هم بتوانیم در این مسیر قرار بگیریم... .


رهبر معظم انقلاب:

بالاخره اگر ما می خواهیم یک ملت پیشرو، بافرهنگ، باسواد و طی کننده ی راههای میانبر در زمینه های عقب افتادگی داشته باشیم و ادعا می کنیم که خود ملت این ظرفیت استعدادی را از لحاظ نیروی انسانی دارد، که این ادعا هم درست است. ناگزیر باید مسئله ی معلومات و مطالعات و اطلاعات عمومی و اطلاعات طبقات خواص در زمینه های مورد ابتلاء  نیازشان، از آنچه که امروز هست، فراتر برود.

(1376/8/19)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۰۹
حامد برزگر

نظرات  (۴)

..... چه ربطی به بیداری اسلامی داره؟!!!

پاسخ:
پاسخ:
سلام آقا هادی
از اینکه انتقاد بجای تون رو به صورت خصوصی مطرح کردید ممنون.
متن اصلاح شد.
سلام

من هر زمان که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم ، قلبا غمگین و متاسف می شوم .
رهبر انقلاب در دیدار با دست اندر کاران برگزاری هفته کتاب 75/7/30
۱۳ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۳۳ آسمان مدیون زهراست
گفته بود:

«انا مدینه العلم، و علیٌّ بابها»

نشنیدم بگوید:

«و فاطمةُ شهیدةُ هذا الباب»
..........
سلام علیکم.شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت
و قلم...
قلم از خون است.و شاید بالاتر از خون.
قلم از فکر است.از روح است.از فکری دغدغه مند و درد مند است.همان دردی که شاید چمران داشت و از آن مینوشت.
خونت که تصفیه باشد
گروه خونی ات که مثبت باشد
فکر و دلت که درد داشته باشد
آنگاه قلمت بالاتر از خون میشود...


در مسیر باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی