همنشین دل

ای همنشین من در این دنیا،تو تمام غم های مرا بخاطر بسپار وهمیشه در اندیشه ات نگهدار و به تاریخ بگو که عده ای همیشه بدنبال حقندونخواهند گذاشت که مستکبران بر مسثضعفان وپابرهنگان حکومت کنند.

سینمای تابوشکن(3)

دوشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۴۹ ب.ظ

در سریال های قبلی سینمای تابو شکن، ابتدا فضای سکولار و ضدارزشی سینما را مجسّم کردیم و سپس علاقه و گرایش خانواده های ایرانی به سریال پایتخت3 را در قالب داستانی بازگو کردیم؛ در این مطلب قصد داریم کمی جزئی تر دلایل تمایل خانواده ها به این سریال را در قالب سکانس هایی تشریح کنیم:

سکانس اول: خانواده

همان طوری که می دانید یکی از مهم ترین و اصلی ترین نهادهای جامعه اسلامی ما، خانواده است؛ نهادی که اگر دستورات دین اسلام در آن پیاده شود نه تنها باعث رشد و تعالی زوجین می شود، بلکه زمینه ساز تعلیم و تربیت فرزندانی صالح نیز خواهد شد.

با توجه به همین نقش تعیین کننده و کلیدی خانواده است که دشمنان قسم خورده ی این نظام، تمام همّ و غم شان، تضعیف و خدشه دار کردن این نهاد مقدس و حیاتی شده است. با توجه به این خطرات و تهدیدهاست که، اکثر کارگردانان دلسوز و ارزشی ما تمرکز فیلم ها و سریال های خود را روی سکانس خانه و خانواده می گذارند، و کنه و اساس فیلمنامه هایشان را به این موضوع اختصاص می دهند.

یکی از دلایل محبوبیت و دلنشینی پایتخت3 نیز شاید پرداختن به همین سکانس خانواده باشد؛ سکانس هایی چون عشق و علاقه ی بی نظیر نقی و هما به یکدیگر؛ سکانسی که هما برای شاد کردن و درمان افسردگی همسرش نقی، حاضر به تدارک مراسمی صوری در کنار مراسم تجلیل از «بهبود» و دیدار و صحبت با شهردار و فرماندار می شود؛ و در طرف مقابل نیز، نقی - که از موضوع بی خبر است - به محض دریافت لوح تقدیر، با کلماتی چون «پشت هر مرد موفق یک زن خوب است» در بین حاضرین از زحمات و دلسوزی های همسرش هما، تشکر و قدردانی می کند؛ یعنی یک رابطه ی دوطرفه ی شیرین و لذت بخش؛ همان چیزی که اسلام از زن و شوهر خانه انتظار دارد. یا در سکانسی دیگر که نقی به خاطر اشتباهات خودش بدون هیچ ابایی از هما عذرخواهی و ابراز پشیمانی می کند؛ سکانس هایی که اگر به خوبی توسط خانواده ها درک و تجزیه و تحلیل شود، می تواند آثار و پیامدهای خوبی برای خانواده ها در پی داشته باشد. یا تکیه کلام ارسطو درباره ی همسرش که، «زنمه... پاره ی تنمه!» می تواند در عین طنز، معنا و برداشتی عمیق داشته باشد. یا دلیلی که «اوس موسی» مجبور شد به خاطر شکستگی دستانش چند هفته ای پیش خانواده ی معمولی بماند و این قضیه را از خانواده اش کتمان بکند، چیزی جزء خانواده و همسرش نبوده است؛ به طوری که وقتی «اوس موسی» به خانه برمی گردد و با اخلاق تند همسرش به خاطر این کم لطفی ها مواجه می شود باز لام تا کام حرف نمی زند و حقیقت را به همسرش نمی گوید. حتی بعد از گذشت زمان، که همسرِ اوس موسی،  جریان را از زبان «فهیمه» و «بهبود» می شنود باز «اوس موسی» قضیه را باز نمی کند و حتی اجازه نمی دهد که همسرش بلوتوث خراب شدن خانه ی نقی را ببیند و نهایتاً جمله ی زیبای «اوس موسی» به همسرش که «دل شما نشکنه هر چی دیگه شکست، شکست». مورد دیگری که گفتنش خالی از لطف نیست، تعجّب و حیرت «چوچانگ» به عنوان یک زن چینی، از عشق متقابل و دو طرفه ی هما و نقی به یکدیگر است، تا جایی که آرزو می کند که کاش من هم بتوانم مثل هما، «ارسطو» را دوست داشته باشم؛ عشقی که علاوه بر چوچانگ، مربّی کشتیِ نقی هم به آن اذعان می کند و دوپینگ و آمادگی کامل او برای مسابقات را چیزی جزء، وجود همسرش، هما نمی داند.


مثال هایی که هدف همه ی آنها برقراری آسایش و آرامش در خانواده است. آسایش و آرامشی که زمینه ساز رشد و تعالی فرزندانی خواهد شد که موجب شکل گیری تمدنی اسلامی، جهانی و فراگیر خواهد شد.

 

 

ادامه دارد . . .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۸
حامد برزگر

نظرات  (۲)

سلام
کم کم میتونی بری تو دانشگاه یزد واسه ملت نقد فیلم بذاری

پاسخ:
پاسخ:
سلام آقامصطفی
دیگه امثال ما رو تو دانشگاه راه نمیدن، الان دوران "روحانی مچکریم" اِ !!!
۱۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۱۵ مدیون زهرا سلام الله علیها
هوالبصیر.

قال امیر المومنین علیه السلام :

… نسال الله منازل الشهداء و معایشه السّعداء و مرافقه الانبیاء.

حضرت امام علی علیه السلام فرمود :

از خداوند جایگاه شهیدان و زندگی با سعادتمندان و همراهی با پیامبران را طلب می کنم.

نهج البلاغه، خطبه23
سلام و نور.
شنیدیم سالگرد شهدای گمنام در دانشگاه یزد بوده..دیر فهمیدیم...
روحمان با یادشان شاد شود ان شاالله..
سری بزنید با یاد شهدای عزیزگمنام بروزم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی