همنشین دل

ای همنشین من در این دنیا،تو تمام غم های مرا بخاطر بسپار وهمیشه در اندیشه ات نگهدار و به تاریخ بگو که عده ای همیشه بدنبال حقندونخواهند گذاشت که مستکبران بر مسثضعفان وپابرهنگان حکومت کنند.

خطای پزشکی و تبعیض در مجازات

چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۰۶ ب.ظ

پس از مرگ کیارستمی،کارگردان برجسته کشور، پرونده دیگری در موضوع پزشکی موردتوجه مردم قرار گرفت، خطای پزشکی، پرونده بازمانده‌ای که مختص زمان حال نیست و سال‌هاست که کشور درگیر و دار این موضوع می‌باشد. اما سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نه تنها وجود خطای پزشکی را تصدیق می‌کند بلکه از افزایش 5 درصدی آن نیز طی یک سال گذشته خبر داده است. از سوی دیگر، رئیس شورای عالی نظام پزشکی پررنگ نشان دادن خطای پزشکی را منصفانه نمی‌داند و پزشکان را در خطای پزشکی مجرم نمی داند چراکه قصد و نیت پزشک خدمت و ارائه کمک به بیمار بوده است.

از پزشک گاهی عمداً خطایی سر میزند و گاهی نیز سهواً پزشکی دچار خطا می‌شود. در این راستا، سخنگو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، علت افزایش خطاهای پزشکی را، افزایش فشار کاری روی پزشکان و یا نقص تجهیزات می‌داند. این در حالی است که رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس علت خطای پزشکی را بازدارنده نبودن قوانین می داند و بروز نبودن قوانین را باعث‌وبانی خطای پزشک می‌داند و معتقد است پزشکان بایستی به‌مانند سایر افراد مجازات شوند و مجازات حبس نیز در صورت ارتکاب جرم شامل حال آن‌ها شود. اما در مقابل شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان معتقد است پابرجایی احکامی مانند حبس برای پزشکان، منجر به عدم اقدام آنان به جراحی‌های پر ریسک می‌شود.

اما برخی کارشناسان معتقدند وجود خطای پزشکی پدیده عادی محیط پزشکی است و همچنان که در سایر کشورها دیده می‌شود در ایران نیز وجود دارد و برای کاهش آن راهکارهایی در نظر گرفته شده است. اما آنچه مهم و قابل‌بررسی است منشأ خطای پزشکی می باشد که در آن میزان و سهم قصور پزشک مشخص می‌شود. از سوی دیگر قوانین بایستی به گونه تنظیم‌شده باشد که مطابق استانداردهای مشخص، جرائم و مجازات تعیین شده و پزشکان از مجازات مصون نبوده و در صورت خطای عمدی مجازات شوند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی