همنشین دل

ای همنشین من در این دنیا،تو تمام غم های مرا بخاطر بسپار وهمیشه در اندیشه ات نگهدار و به تاریخ بگو که عده ای همیشه بدنبال حقندونخواهند گذاشت که مستکبران بر مسثضعفان وپابرهنگان حکومت کنند.

جهت ارتقای کیفیت خدمات درمانی به بیماران لازم است پرستاران به‌خوبی بتوانند بیماران رسیدگی کنند و درد بیماران را بعد از درمان التیام دهند. پس از اجرای طرح تحول سلامت میزان مراجعه به بیمارستان ها افزایش یافت و کمبود پرستاران بیش‌ازپیش احساس شد و پرستاران جهت انجام وظایف خود با مشکلاتی روبرو شدند.

در حال حاضر 150 هزار پرستار در بیمارستان ها مشغول کار می‌باشند و شاخص تعداد پرستاری، 1.3 نفر به ازای هر هزار نفر می‌باشد. این در حالی است که این شاخص در اروپا و آمریکا برابر 8 می‌باشد. متأسفانه باوجود کمبود شاخص تعداد پرستار در ایران، مهاجرت پرستاران در سال جاری به کشور های دیگر 300 درصد افزایش یافته است و سالانه حدود هزار پرستار به کشورهای خلیج‌فارس کانادا، آلمان و آمریکا مهاجرت می‌کنند. آدابی، رئیس نظام پرستاری دلیل مهاجرت را عدم توجه وزارت بهداشت به وضعیت معیشت پرستاران می داند. ایشان اختلاف درآمد پزشک و پرستار را در حال حاضر 5 تا 10 برابر می داند. در همین راستا قربانی، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان نیز از اختلاف درآمد پزشکان و پرستاران گلایه نمود و به کاهش این اختلاف تاکید نمود. ایشان معتقد است گاهی وظایف محوله به پرستاران بسیار بیشتر از پزشکان است اما پزشکان درآمد بیشتری از پرستار دارند. عابدینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز از نظام پرداخت فعلی انتقاد کرد و معتقد است قانون تعرفه گذاری نظام پرستاری بایستی پس از یک دهه اجرا شود تا منابع عادلانه بین پزشک و پرستار توزیع شود. از سوی دیگر وزیر بهداشت به عنوان مجری قوانین در این راستا از کمبود اعتبارات جهت اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران سخن می‌گوید و اجرا را به زمان تخصیص اعتبار، موکول کرد

بنابراین نظام سلامت با ادامه چنین روندی قطعاً با کمبود پرستار در حوزه درمان مواجه خواهد شد و سرمایه‌ای را که  برای آموزش پرستاران خرج می‌کند به جیب کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواهد رفت و کامشان شیرین‌تر از قبل خواهد شد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۱
حامد برزگر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی