همنشین دل

ای همنشین من در این دنیا،تو تمام غم های مرا بخاطر بسپار وهمیشه در اندیشه ات نگهدار و به تاریخ بگو که عده ای همیشه بدنبال حقندونخواهند گذاشت که مستکبران بر مسثضعفان وپابرهنگان حکومت کنند.

قهوه تلخ اما شاید در آینده شیرین باشد!

پنجشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۲، ۰۳:۳۳ ب.ظ

شب ها پس از افطار طبق معمول چیزی که اولویت اول برخی از هم میهنان میشود چیزی نیست جز سریال های ماه رمضان .بگذریم از اینکه حتی بعضی از مساجد نماز جماعت را نیز یعد از سریال اول می خوانند ،یعنی این سریال ها برای برخی مهم تر از نماز جماعت است .از این جهت باید فکر اساسی برای سریال هایی کرد که این مقدار مهم و جذاب برای بینندگان است و باید به موضوعاتی پرداخته شود که مهم ترین نیاز های جامعه ما می باشد که حالا بماند که ایا این کار انجام می شود یانه ؟

برویم سراغ سریالی که می گوید بگو خب ؟! از نظر نگارنده جا انداختن و گسترش تکه کلام در جامعه مفید است اما اینکه هر سریالی ، هر تکه کلامی ، را بخواهد گسترش دهد و تکه کلام نیز پشتوانه ی دینی و اعتقادی نداشته باشد.اشتباه هست.برای مثال در حال حاضر در برنامه عمو پورنگ تکه کلام ( خطامیکنی ، جفامیکنی) رواج پیدا کرده است ، این تکه کلام مفهوم خوب و اسلامی دارد، اما اینکه یک سری تکه کلام هایی رواج پیدا کند به صرف سرگرمی مخاطب ، اشتباه به نظر می رسد.سریال مادرانه ، اگرچه شاید از نظر نگارنده نام سریال به خوبی نمی تواند این آینده نگری را به مخاطب القا کند که چه اتفاقاتی در آینده سریال پیش خواهد امد. در خانواده نقش مادر ، نقش اصلی است و تربیت کننده فرزندان می باشد.همین مادر نیز در نقش یک زن در قبال همسر خود ، همسر داری می کند،اما در نام سریال مادرانه ، این نقش دیده نشده است .در روزهای اخیر انتقاداتی در این زمینه که سریال مادرانه ، قهوه تلخی است بر سر سفره ی افطاری خانواده های ایرانی  مطرح شده است .اما هر تلخی بد نیست ، نشان دادن تلخی اشکالی ندارد اما آیا این تلخی واقعی است یا خیر ؟ یا اینکه چند درصد از خانواده ها با این تلخی روبرو می شوند باید ستجیده شود .از نظر موضوعی سریال مادرانه ، اولین بار است که به طور جدی در صداوسیما ، چنین موضوعی مطرح شده است ،اگرچه شاید ضعف می باشد اما اینکه حالا ظهور کرده جای تشویق دارد. در موردمحتوای سریال مادرانه نقدهایی وارد می باشد.برای مثال در اکثر سریال های ایرانی عادت کرده ایم که همه چیز خوب تمام  شود ، اما ایا براستی ما اگر در دنیا اشتباهاتی داشته باشیم تاوان همه ی اشتباهات در همین دنیا خواهیم دید؟!! کلمه تاوان ، که اکثرا توسط اردلان تکرار می شود به مخاطب این حس را القا می کند که تاوان گناهان در همین دنیا خواهد بود.اینکه همه ی بلایا در یک سریال  بر سر یک نفر فرود می آید و کسی که مذهبی یا دیندار است بلایی به سرش نمی آید آیا واقعا در دنیای واقعی نیز این چنین خواهد بود؟!! متاسفانه در خانه اردلان ، پیرزنی است مذهبی  و در طرف دیگر در خانه حاج آقا ثانی پیرمردی مذهبی هست و قران می خواند این رویداد که فقط پیرزن ها و پیرمردها نماز می خوانند همیشه در سریالهای ایرانی تکرار می شود و اشتباه می باشد .حتی یک بار نشد مریم نماز و قرآن بخواند.


عید فطر برهمه خوانندگان مبارک .

در پاسخ آقای حجاریان : تدلیس را اگر می گویید ، 24 خرداد به طبع نظر شما یعنی همین تدلیس که شما میگید، باید آقای قالیباف رای می آورد؟ چرا رای نیاورد ، آقای حجاریان باید عذرخواهی کنید اینکه بگویید تقلب نشده فایده ندارد.

همنشین : اهمیت دو خط بالا خیلی زیاد نبود که یک پست بهش اختصاص بدم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۱۷
حامد برزگر

نظرات  (۲۱)

هزاران آفرین بر جانت ای ماه
روان عاشقان قربانت ای ماه
مبارک باد ماه عشق بازان
که بنشینند در ایوانت ای ماه
مبارک باد عید روزه داران
نکویان جهان مهمانت ای ماه
عید سعید فطر را به شما تبریک عرض میکنم
منتظر حضور سبزتان هستیم
۱۷ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۳۶ هادی نیاکی
در کنار همه‌ی نقاط ضعفی که این سریال دارد، اما پرداختن به چنین موضوعی خالی از لطف نبوده. سریال خوبی بوده.
سریال مادرانه ، قهوه تلخی است بر سر سفره ی افطاری خانواده های ایرانی است مطرح شده است ...
نگارش جملات خیلی مهم است.تکرار برخی کلماتتون روونی مطلب رو میگیره.مثلا جمله بالا!یا این جمله:از نظر موضوعی سریال مادرانه ، اولین بار است که به طور جدی در صداوسیما ، چنین موضوعی مطرح شده است .
انگار نویسنده با عجله نوشته متن رو و یکبار از روی اون نخونده!حیف هست که اون وقت محتوایی که میخواید ذکر کنید کمرنگ میشه چون متن به دل خواننده نمیشینه!
نقدهای دیگری هم چه + چه - به سریال وارد است:مثلا از دید من آدم ها در این سریال یا 0 نشان داده شده اند یا 1 در صورتی که اینطور نیست.رعنا و فرزاد و رها 0 هستن و مریم و محمد جواد و حاج آقا ثانی 1 یا نقد های دیگر...
البته اکثر نقدهایی که من خوندم - بود.درصورتی که همونطور که شما هم اشاره کردید نکات + هم داشت.
خوب بود!


پاسخ:
پاسخ:
در مورد انتقادی که میگید وارد هست. بنده متاسفانه خیلی وقت ندارم که بذارم.
یابن الحسن!
سی شب به تو التماس کردم
این لحظه جواب طالب ام من

خواهی بنواز و خواه رد کن
احسان و عتاب طالب ام من

از کوی تو بوی عطر آمد
برخیز که عید فطر آمد
.....................
عید فطر مبارک
۱۹ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۴۲ شهاب الدین
سلام آقا حامد!
عیدتون مبارک!
اینکه گفتین نمازو بعد سریال می خوندن حقیقت داره؟! آخه اگه سریال خیلی هم براشون مهم باشه ، بالاخره پخش مجدد رو واسه همین موقع ها گذاشتن دیگه. تازه الان تکنولوژی پیشرفت کرده و میشه هر چیزی رو ضبط کرد و تو وقت مناسب اونو دید! باور کن !!
فقط از اونجایی که من فیلم رو تقریبا کامل دیدم گمان می کنم یه جا بود که مریم نماز خونده بود و بعد باباش اومد پیشش و ...

پاسخ:
پاسخ: سلام .ممنون از تذکرتون .

سلام

چرا وقتی می خوایم از سریال ها انتقاد کنیم باید همش این جمله تکرار بشه؟
"مگه چند درصد خانواده ها رو درگیر کرده؟"
...معذرت می خوام حوصله ندارم بیشتر توضیح بدم....

متاسفانه من شیرینی توی این قهوه تلخی که شما فرمودید،البته با روندی که داره طی میشه نمیبینم...
برخلاف مطلب قبلی -که از بابت پراکنده نوشتن عذرخواهی کرده بودید؛این مطلب پراکنده بود،منم خیلی متوجه مثبت ها و منفی های سریال از نگاه شما نشدم!
یاحق
۱۹ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۰۵ عبدالغفاری
سلام. عیدتون مبارک.
نقد منصفانه و بجایی بود. اما از شما انتظار بیشتری میرفت که قلمتان را اندکی در این زمینه وسیع تر و عمیق تر به کار بندید.
راجع به اصل ارتباط محرم و نامحرم ننوشتید! در مورد ارتباط یک پسر و دختر جوان نامحرم که باز هم مثل همیشه اصولا غلتک فیلم محسوب میشه یا حتی ارتباط مریم و اردلان که بعد از گذشت چندین سال که از ازدواج هر دوشون گذشته بود متاسفانه به ببیننده مرتب این رو القا میکرد که دل بستگی قدیم تا بحال در این ها وجود داشته که این اوج فاجعه فیلم بود که اصل و بنیان یک خانواده ی مسلمان ایرانی!! رو زیر سوال برد و این خود به نوعی نشات گرفته از فیلم های غربی بود که همچین موضوعی در اکثر فیلم هاشون به چشم میخوره منتها با اندکی تفاوت! اما اصل یکی است. در ضمن به نظر میرسید که بیشتر از اینکه بخواهند تلخی بعضی از کارها رو نشان بدهند، گاهی فقط فاش کردن گناه رو نشون دادن. من این عبارت رو جور دیگری تبیین میکنم که خود گناه یک درد است و فاش کردن گناه هزار درد که اکثر فیلم های فعلی متاسفانه از این منظر خوب کار میکنند. همچنین در فیلم مرتب از تمام اتفاقات تلخ زندگی به نام بلا یاد شد که به نظر بنده اگر ما در جامعه اسلامی زندگی میکنیم گاهی هم بد نیست که به این اتفاقات به چشم امتحان الهی نگاه کنیم. پس داستان حضرت زینب و دیدش به اطراف را برای چه همه جا جار میزنیم! دریغ از اینکه یک بار از این کلمه امتحان استفاده شده باشه. این ماجرا هم که اصل وظایف و تکلیف ها و حق و حقوق پدر، مادر و فرزندان در فیلم های ایرانی کلا یا از بین رفتند یا جابه جا شدند هم که دیگر وامصیبت!! که شما اشاره ی خوبی به این نکته داشتید.

پاسخ:
پاسخ:
باسلام.نقد های نشنیده و به نظر بنده وارد بود
۱۹ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۰۹ مصطفی قاسمی
حامد

پاسخ:
پاسخ:
آقا مصطفی!!!
عجب !!! که در حال حاضر در برنامه عمو پورنگ تکه کلام ( خطامیکنی ، جفامیکنی) رواج پیدا کرده است ، این تکه کلام مفهوم خوب و اسلامی دارد،


اگه میشه یک نقد در مورد برنامه های خاله شادونه بذارین

پاسخ:
پاسخ: سلام ، افتخار دادید.قرا هست در مورد برنامه فیتیله و متاسفانه ضعف هاش بنویسم.البته قول نمیدم.
۲۰ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۲۵ سیدسجاد موسوی
سلام آقا حامد یزدی شده!!!!!!!!!!!
با مطلبی طی عنوان
"یک تابستان با نوجوانان آسمانی..."
بروز هستم....
یامهدی عج

پاسخ:
پاسخ:
سلام .آقا سجاد چشم .حالا آقا مصطفی میفرمایند یزدی شده ، اما هنوز مونده تا یزدی بشیم
در پاسخ به نظر خصوصی : هر انتقادی دارید این جا بگید و مطرح بکنید، بنده معصوم که نیستم . بنده به صدا وسیما نقد داشتم و مطرح کردم ، شما هم اگر به رفتار بنده نقد دارید مطرح کنید بنده سانسور نمی کنم.
جایی دیگه نگی که میشینی عموپورنگ می بینی ها!
خوبیت نداره
بچه های من هم دیگه خجالت می کشن عموپورنگ رو ببینن...

پاسخ:
پاسخ:
سلام احسان بابا من که بیکار نیستم بشینم ببینم .یکی مثل دوتا نی نی شما داریم می شینه می بینه ، ما هم مجبوریم !!!
سلام
کامنت من جواب نداشت؟

پاسخ:
پاسخ:
سلام. پاسخ تقدیم -
هرکسی نقطه نظراتی داره و محترم هست.
سلام علیکم
بابا بیخیال به نظرم مادرانه به جز اصل وجود حاج آقا ثانی که شخصیت اضافی فیلم بود رویکردش مثبت بود و نمره ده رو برا قبولی می گیره.

پاسخ:
پاسخ: سلام سید. خوشحال شدم اومدید
سلام...
جایی که توی اخبار 20:30 یه خبرنگار سوره اِسرا رو اُسَرا بگه صدا و سیما که جای خود داره...
به بهانه دلتنگی ها از شهدای گمنام دانشگاه یه پست گذاشتم منتظر حضورتان هستم.
یا علی مدد
۲۳ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۴۸ در مسیرنور
وبت محشرههههههههههههههه!
به ماهم سربزن خوشحال می شیم نظراتتو بخونیم
چون گفته بودم نقد کنید ونقد کرده بودند و هرچند به صورت خصوصی بود ولی نظرشون رو اعلام می کنم تا دیگران قضاوت کنند.کلا آدمی هم که دوست دارم مظلوم واقع بشم.
شایدم درست باشه گفته شون.
به حسابت !!!!! رسیدگی کن قبل از این که به حسابت رسیدگی کنن؟؟؟نقدی که من دارم اینه که نباید ادم دو رو باشه نباید چهره واقعی خودش رو زیر ظاهر فریبندش پنهون کنه ؟؟!!!!!فکر کنید شاید توفیق خدا نصیبت بشه.
۲۴ مرداد ۹۲ ، ۰۴:۵۴ سعید قاضی پور
التماس دعا
یازهرا

پاسخ:
پاسخ:
سلام .دبیر کل . افتخار دادید.
۲۵ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۰۲ (روابط عمومی سابق)محمد رضا باب الخانی
قال المعصوم (ع): البلاءُ لِلوَلاء
التماس دعا
یا علی

پاسخ:
پاسخ:
سلام .به به ! چناب آقای باب الخانی . چه خبر ؟ از پست ها و مقام های جدید چه خبر؟
۲۶ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۱۲ سعید قاضی پور
پرنده اگر پرواز نکنه دیگه خود به خود دچار مرگ میشه ...
پاهات خدایی نکرده به دنیا گیر نکنه پرنده ...!!!
یازهرا

پاسخ:
پاسخ:
سلام بر سعید خودم .اینقدر هم که تو میگی من پرنده نیستم ها اا
به پا شهید نشی این روز ها ...
۲۶ مرداد ۹۲ ، ۱۹:۴۵ محمد رضا باب الخانی
بسم رب الشهدا و الصالحین
مشکل فکرهای بسته این است که دهانشان پیوسته باز است.
یا علی
حامدجان سه ساله شدن وبلاگت را بهتون تبریک میگم. پیروز باشد.

پاسخ:
پاسخ:
سلام محمد رضا . خوب حواست جمع وبلاگ من هست ها.بابا دمت گرم .ولی وبلاگ من دو سال از تاسیسش می گذره وارد سه سال شده .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی